News Update
Siantar News / Fokus Redaksi / Kasus Nenek 92 Tahun Divonis Gegara Tebang Pohon Durian Diangkat Media Malaysia, Begini Reaksi Netizen
Screenshot Pemberitaan Malaysia Kini

Kasus Nenek 92 Tahun Divonis Gegara Tebang Pohon Durian Diangkat Media Malaysia, Begini Reaksi Netizen

SiantarNews|Peristiwa,- Pasca diputuskan bersalah oleh Pengadilan Negeri (PN) Balige, kasus yang menimpa nenek Saulina boru Sitorus (92) menuai simpatik dari berbagai lapisan masyarakat, tanpa terkecuali kalangan selebriti.

Sebelumnua aktris sekaligus presenter cantik Alexandra Gottardo jadi salah satunya, melalui akun instagramnya, @got_alex, perempuan kelahiran 9 Januari 1985 itu mengungkapkan keprihatinannya terhadap kasus yang menimpa nenek Saulina.

Bahkan, ibu satu anak ini tak segan-segan memohon ijin agar dirinya bisa merawat nenek Saulina.

Loading...

Kali ini tak hanya lapisan masyarakat Sumatera Utara khususnya Indonesia, media online Malaysia juga turut mengangkat kasus tersebut menjadi pemberitaan di negeri jiran tersebut.

Screenshot Pemberitaan Malaysia Kini

Malaysia Terkini, portal pemberitaan yang berpusat di Petaling, Selangor tersebut mengangkat judul Nenek pikun dijel lebih sebulan kerana tebang pokok durian. Berita tersebut ditayangkan pada tanggal 30 Januari 2018.

Media Malaysia tersebut mengangkat kasus yang menimpa wanita yang sudah berumur 92 tahun tersebut dari media Tribun yang dirubah dalam bahasa Malaysia.

Malaysia terkini merupakan salah satu media terkenal di Malaysia, dan dalam siarannya menggunakan 4 bahasa diantaranya Melayu , Inggris , Mandarin dan Tamil. Media ini diluncurkan pada tanggal 20 November 1999.

Sampai berita ini diturunkan, amatan kru SiantarNews.com berita tersebut telah di bagikan sebanyak 1.100 kali. Sontak berita tersebut mendapat respon pembaca melalui akun media sosial.

Laman Berbahasa Inggris Malaysiakini

Berikut reaksi netizen Malaysia di laman berita Malaysia terkini tersebut :

Noor Jihan · Shah Alam, Malaysia : Alahai pasal pokok durian je pun nak jel nenek ni…ha**m pun bahlul..org dah nak p alam barzah dah pun kau hukum…dia tahulah itu pkok tanaman dia sb dia yg stay sana lama…

Mohammad Mohd Noor · IUB Kuala Lumpur  Atas faktor usia, tuan hakim boleh guna budibicara dlm menjatuhkan hukum. Sementara kpd Pemilik pokok durian itu kalau dia berhati mulia maafkan saja kesalahan tersebut kerana hidup berjiran tdk timbul permusuhan dikemudian hari.

Syed Iskandar · Amsterdam, Netherlands Nenek masa tebang tu tak nampak ke atas tu ada pak lobai yang sedang menunggu pokok berbuah?

Wan Mohamad Desah · Ipoh, Perak Kenapa nak susah2 naik sampan.. kan Feri Lake Toba tu ada.. tak mahal pun tambang Feri tu kira2 8000 rupiah bersamaan RM 2.40

Nasrudin Abd Shukor INI semua utk larikan isuisu semasa. .. . kononnya mahkamah tegas dlm keputusan..(utk orgorg kecil sahaja)…tetapi inilah dunia….dunia dunia..

K Nizam Man tegas btoi undang..dimalaysia..bkn kata pokok ditebang..tanah diambil org pun tiada tindakan..emmm akhir dipulangkan smula..tiada poj timdakan makhamah plik kan

Dieza Khadizah · Teacher di Kolej Vokasional Likas Undang-undang buatan manusia menanglah dia, hukum akhirat xtau lagi

(Rey|SNW)
Klik Disini Untuk Mendaftar

Baca Juga

Akademisi Internasional Paparkan Inovasinya di Universitas HKBP Nommensen

SiantarNews|Medan,- Untuk kedua kalinya para akademisi internasional dari berbagai lintas negara seperti Taiwan, Jepang, Republik ...